Thursday, June 25, 2026

Martijn (redacteur)

Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 141 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies #209856

    Als je een beetje handig bent met Pi’s en niet bang bent voor Linux, dan zou ik je de Audirvana Core optie als eerste aanraden. Deze kan wellicht in een docker draaien, maar ik denk dat het allemaal wat teveel wordt voor 1 Pi misschien. Proberen kan altijd. Zie ook: https://test.alpha-audio.net/nl/achtergrond/to-the-core-wat-bepaalt-de-klank-van-software/

    Ik draai een Pi4 met DietPi OS met daar alleen Audirvana Core op. Mijn muziekbestanden staan op een Synology NAS, maar dat kan alles zijn dat je als netwerkschijf kan mounten op Linux OS, dus jouw Pi met CasaOS denk ik ook.

    Audirvana Core werkt ook met verschillende HATs die een digitale uitgang brengen, maar Allo is gestopt. Je kan de HATs nog wel vinden op verschillende websites.

    Volumio is ook een prima optie.

    Als dat allemaal wat te technisch wordt, dan is een BlueSound N130 een beter idee dan een N100, omdat de N130 ook coax uit heeft. De N100 alleen een toslink.

    in reply to: Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies #209837

    Afhankelijk van welke NAS je hebt kan je proberen of Audirvana Core Studio ( https://audirvana.com/linux/ ) je brengt wat je zoekt. Audirvana kan geïnstalleerd worden op een NAS van Synology of QNAP en kan dan de lokale bestanden via UPnP naar je Marantz spelen en Qobuz en Tidal spelen. Je hebt een maand een free trial.
    Audirvana kost 70 euro per jaar. Dat is best wel wat jaren spelen voor de prijs van een nieuwe streaming bridge en de geluidskwaliteit is ook nog eens excellent.

    Ander alternatief is de Cambridge Audio MXN10 streamer in plaats van de WiiM overwegen (zie onze review: https://audirvana.com/linux/ ). De WiiM is niet al te best als streaming bridge (zie :https://test.alpha-audio.net/nl/review/de-wiim-pro-als-streaming-bridge/ ). Als je de pricewatch van tweakers bekijkt, dan zie je dat de MXN10 inmiddels 399 Euro is. Dat is een goede deal.

    Je kan ook overwegen om via marktplaats een tweedehands Bluesound Node op de kop te tikken. Ook die zijn beter als streaming bridge dan een WiiM.

    Als je voor budget gaat, dan is de WiiM Mini en die met TOSLink aan je markants bevestigen. Het is even goed (of even slecht) als de grotere WiiM broers, maar wel de absoluut goedkoopste optie.

    in reply to: Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies #209834

    “The power supply has no influence on the digital part at all. That is also the case with the WiiM Pro. No need for any special power supply”

    We hebben met metingen aangetoond dat de voeding van een digitale bridge wel degelijk invloed heeft.

    Verder zal iedereen met oren aan zijn hoofd bevestigen dat als je de stroomadapter van een streaming bridge vervangt je dat hoort. Uiteraard moet je hele hifi keten van voldoende kwaliteit zijn om dat te horen. Het is iets wat iedereen heel makkelijk zelf thuis kan ondervinden, dus het heeft weinig nut om daar hele discussies op fora aan te wijden.

    in reply to: Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies #209830

    Als ik kijk naar de specificaties van de Marantz SR6015 AV, dan zie ik dat deze HEOS heeft ingebouwd, de streaming van Marantz. IS er een specifieke reden waarom je een externe streamer wilt, of is het een optie die je niet bekend is?

    in reply to: Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies #209828

    Zie onze review: https://test.alpha-audio.net/nl/review/review-wiim-pro-streamer-alleskunner/

    De DAC van de Pro Plus is veel beter dan van de Pro. Dat verschil is in dit geval veel belangrijker dan het verschil in voeding.

    Het is aan te raden om een iFi iPower2 te gaan gebruiken, omdat de bijgeleverde voeding van WiiM ronduit beroerd is.

    Als dit de keuzen zijn die je overweegt, dan zou ik de Pro Plus aanschaffen en doorsparen voor een iFi iPower2.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208844

    Daar heb ik geen verstand van. Je kan denk ik het best met de importeur contact zoeken: City Audio Trade.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208840

    Een ST-5000DC heeft 9 outlets en kan 5000 Watt aan, net als de DT-3600.

    Als je outlets tekort komt, kan je een (steraarde!) verlengdoos gebruiken in 1 van de poorten. Als je meer dan 5000 Watt nodig hebt, dan zou ik me eerst eens achter de oren krabben of een power conditioner wel gaat.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208810

    Het wisselt sterk. Vaak gaat het goed, alle Primare versterkers die ik hier gehad hebben gaan er goed op, soms gaat het niet, zoals de System Audio 40.2 actieve speakers en de Naim Uniti Nova PE.

    In het laatste geval werd de Nova sloom, maar op gebied van soundstage, diepte en controle van de bas en algehele rust had het wel degelijk invloed.

    Ook klasse D is versterking van elektrische signalen. Het is niet iets wat agnostisch is dat het geluid voorbrengt.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208668

    Dat is fijn bezoek. Maar, verzeker je er van dat deze is ingespeeld. Twee weken van nieuwstaat is onvoldoende voor deze transformatoren, het ding heeft bij mij een half jaar nodig gehad om stabiel te gaan presteren.

    Ik kan je verzekeren dat ik in de eerste weken een paar keer flink wanhopig ben geweest, want het was een dure aanschaf en ik heb regelmatig gedacht ‘wat heb ik gedaan!’. Het is allemaal goed gekomen, maar je hoort pas echt goed wat een Audes kan als deze is ingespeeld.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208528

    In aanvulling, iets wat ik ook met andere stekkerdozen en power conditioners gemerkt heb: er is ook de perceptie van dynamiek. Een ‘verstoord’ stereobeeld, met compressie op de bas of minder definitie waardoor het wat meer onder het stereobeeld fladdert en ‘bonkeriger’ wordt, minder ruimtelijkheid en daardoor meer focus in het midden van het stereobeeld en ook simpelweg met jitter, klinkt dynamischer.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208514

    Het hangt helemaal af van je apparatuur en waar je de voorkeur aan geeft. Er gaat hier nogal wat verschillende apparatuur de Audes in voor reviews en ik test altijd met en zonder Audes.

    Met bijna alle apparatuur gaat het goed, behalve met (eind)versterkers. Daar zit de grootste kans dat je inderdaad de levendigheid uithaalt. Maar zelfs dan is het ook bijna altijd een uitruil: meer rust en detail en een grotere omvang van de soundstage (vooral in de diepte) en een veel strakkere en beter gedefinieerde bas die je met Audes hebt ruil je dan in voor meer dynamiek, ten koste van dat andere. De ene keer valt het kwartje naar de dynamiek, de andere keer naar de betere definitie.

    Maar heel vaak gaat het gewoonweg goed en is het op alle aspecten beter. Maar ik heb dan ook de zonnepanelen etc. De Audes is bijna noodzakelijk hier.

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208369

    Van de website van Audes:

    “Audes power conditioners have an overload protection and a thermal protection, which switches the transformer off if temperature of the transformer reaches 90 °C. Once the temperature drops to 75 °C the device will reconnect to the electrical network automatically.”

    Bron: https://audes.ee/products/power-conditioners/st-900/

    in reply to: Stroomvoorziening: Audes Balanced Power Transformator #208041

    De output van de ST500-DC is maar 2 Ampere, dus niet geschikt voor versterkers e.d.

    in reply to: Vraag Kpn experia box v10 #206684

    De focus op die ene voeding van het modem is denk ik niet zo belangrijk. Je moet dan ook je koelkast, je vrieskast, alle LED lampen, je koffiezet apparaat, etc. de deur uit gooien.

    Het verbaast me soms hoe mensen in de audio hobby zo verschrikkelijk bezig zijn met kostbare oplossingen op kleine details, terwijl ze het grote plaatje uit het oog verliezen.

    in reply to: Vraag Kpn experia box v10 #206083

    Wat ik opvallend vind is dat je de vraag van Eric onbeantwoord laat: hoe verbetert het geluid met een Fritz box versus een Experia box? En als dat al zo is, hoe ziet je netwerk eruit, inclusief power supplies, filters e.d.

    Mijn ervaring: het maakt geen fluit uit welk modem je gebruikt, zolang je maar een switch met een goede power supply tussen het modem en de streamer zet. Verbeteringen in de stroomvoorziening bij de hifi set heeft een veel groter effect dan een andere power supply aan een modem bijvoorbeeld. Dus is het geld over de balk smijten in mijn ervaring. Wat iedereen vrij staat uiteraard, maar er word hier om advies gevraagd en dan ben ik wat kritischer.

    Maar ik ben nooit te oud om te leren, dus graag een goede onderbouwing.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 141 total)